Open Site Navigation

Yrittäjän ajanhallinta: Kuinka saada lyhyemmät työpäivät ja enemmän vapaa-aikaa?



Kukapa ei haluaisi tehdä vähemmän töitä ja saada silti aikaan saman määrän tuloksia?


Ajan riittävyys on jatkuva haaste etenkin yrittäjille, mutta jopa yrittäjän on mahdollista päästä tilaan, jossa töitä ja velvoitteita on sopivasti, ainakin enimmän osan aikaa. Sen saavuttamiseksi täytyy kuitenkin tehdä tietoisia valintoja.


Alla vinkkejä sekä yksinyrittäjille että työnantaja-yrittäjille siitä, miten oman ajan saa optimoitua niin, että aikaa jää olennaiseen.

Muutama idea yksinyrittäjille

Suunnittele päiväsi niin, että varaat tietyn ajan tiettyjen asioiden tekemiselle. Varaa aamupäivä niiden asioiden hoitamiselle, jotka ovat jo työlistallasi. Iltapäivällä ehdit hoitaa päivän aikana ilmaantuneita ”yllätystehtäviä”. Jos aloittaa päivän vain reagoimalla yllättäviin käänteisiin, pakollisille ja suunnitelluille asioille ei jää riittävästi aikaa.


Hyödynnä ”luppoajat” esim. sähköpostin lukemiseen ja vastaamiseen. Bussissa tai lounaalla voi lukea ja kirjoittaa sähköposteja, autossa voi kuunnella vastaajaviestejä ja soittaa puheluita ja lentokoneessa voi kirjoitella tarjouksia, markkinointitekstejä, blogeja ja hakemuksia, luonnostella luentoja, suunnitella aikatauluja, tehdä laskelmia. Jos työsi on liikkuvaa tai et pysty hoitamaan asioita tien päällä, varaa vähintään aamut sekä yksi päivä viikosta tietokoneelle, jolloin hoidat markkinointia, vastauksia tarjouspyyntöihin ja paperitöitä.


Hyödynnä ostettua apua, mutta mieti tarkkaan, minkä asian joku muu hoitaa sujuvammin kuin sinä – älä maksa turhasta. Pyri suunnittelemaan toiminta sellaiseksi, että yksinkertaisten perusrutiinien teettäminen tuntityöläisellä on mahdollista tai niin, että toiminnan voi laittaa oman loman ajaksi tauolle ilman, että liiketoiminta kärsii.


Etsi sparraava kumppani, esimerkiksi ammatticoach, konsultti tai mentori. Yksin saatat helposti jumittua ja ajatuksesi alkaa kulkea kehää. Sparraava kumppani haastaa ajatuksiasi, kaivaa lisää ideoita liiketoimintasi kehittämiseen tai osaa kertoa parhaat vinkit omista kokemuksistaan. Muistathan, että coach, konsultti ja mentori tekevät eri asioita. Coach auttaa sinua kirkastamaan omat ajatuksesi ja haastaa sinut etsimään uusia ratkaisuja. Coach sopii tilanteissa, joissa sinun pitää tehdä päätöksiä, miettiä mitä apua oikeastaan tarvitsisit, keksiä uusia ideoita liiketoimintaan, oppia hallitsemaan omaa ajankäyttöäsi tai johtamaan itseäsi paremmin. Konsultti on erikoisasiantuntija, joka voi opastaa valikoitujen haasteiden ratkaisemisessa: esimerkiksi markkinoinnin tai myynnin tehostaminen, työhyvinvointi tai tuotteen lanseeraaminen menestyksekkäästi. Konsultti antaa tutkittua tietoa, mikä on tehokkain ja paras tapa toimia valitussa asiassa. Mentori puolestaan tekee vapaaehtoistyötä ja on yleensä kokenut yrittäjä, joka voi antaa neuvoja omaan kokemukseensa pohjaten tai tarjota mielipiteitä ja näkökulmia nuoremman yrittäjän esille tuomiin ongelmiin.


Muista myös lomailla! Tee jo heti alkuun laskelmat, jotka ottavat huomioon rahantarpeen myös vähintään 4 viikon kesälomaan ja sen, että raha pitäisi tienata enintään 5 päivän työviikolla. Ajattele, että yrittäjä on ansainnut samat oikeudet ja edut kuin työntekijätkin, vaikka meillä ei olekaan AY-liikettä tukenamme. Yrittäjyys ei saisi olla orjuutta, vaan nimenomaan sitä (valinnan)vapautta!

Muutama idea yrittäjille, joka työllistää muitakin

Luota alaisiisi. Delegointi on työnantaja-yrittäjän tärkein taito. Teetä KAIKKI rutiinihommat työntekijöilläsi, ja mieti, kuinka paljon omasta työtaakastasi voit delegoida eteenpäin. Pyri palkkaamaan itseäsi fiksumpia (tai vähintään yhtä fiksuja) ihmisiä ja anna heille vastuuta. Hyödynnä työntekijöiden ideoita ja erikoistaitoja liiketoiminnan kehittämiseen – myös silloin kun ne ulottuvat varsinaisen työnkuvan ulkopuolelle. Työntekijöillä voi olla ideoita, joita et olisi tullut edes ajatelleeksi.


Pidä itselläsi kokonaishallinta ja pidä huoli, että jokaiselle tehtävälle löytyy myös varatekijä. Pysy kärryillä siitä, mitä kukin tekee ja miten, mutta älä puutu yksityiskohtiin tai tee työntekijöille kuuluvia tehtäviä itse. Älä kuitenkaan myöskään päästä tilannetta siihen, että jos työntekijä lähtee, joku yrityksen toiminto romahtaa.


Hanki itsellesi oikea ja vasen käsi. Ja sitten vielä pari kättä lisää. Kasvata tarkoituksella myös itsellesi sijainen, joka pystyy pitämään pyörät pyörimässä, vaikka et olisi paikalla. Ja hänelle sijainen, ja vielä sijaisen sijaiselle sijainen. Rakenna pyramidia, joka ei hajoa, vaikka yksi tai kaksi palikkaa ylhäältä puuttuisi.


Hanki osakkaita. Jos yrittäjiä on joukko, tehtävien ja vastuiden jakaminen on jo huomattavasti helpompaa kuin yhden omistajan yrityksessä. Kannattaa siis ottaa mukaan osaomistajia, mutta muistaa myös tehdä selkeät osakassopimukset ja käydä kaikkien omistajien vahvuudet, heikkoudet, osaamisalueet ja roolit tarkasti läpi etukäteen ja harjoitella vaikkapa asiantuntijan johdolla yhteistyötaitoja. Tällöin tiimillä pysyy pää kylmänä ja turhilta tunteiden kuumentumisilta vältytään, vaikka vauhti kiihtyy tai ongelmia ilmenee.