Open Site Navigation

Yleisimmät virheet yhden hengen firman taloushallinnossa



Kaikki eivät ole taloushallinnon ammattilaisia, eikä tarvitsekaan olla. Etenkin yhden hengen yrityksissä on usein ilmassa resurssipula eikä kaikkiin asioihin ole aikaa perehtyä. Tästä syystä muodostui kirjoitus, jossa kerromme muutaman yleisimmän virheen, joita yksinyrittäjät tuppaavat tekemään taloushallinnossaan.


1. Arvonlisäveron maksu

Monesti nähty tilanne on esimerkiksi se, että yrittäjä nostaa itselleen kaiken kulujen jälkeen ylijääneen rahan ottamatta huomioon sitä, että arvonlisävero myynneistä maksetaan vasta 1,5 – 2 kuukautta tavaran/palvelun myynnin jälkeen. Tilanne voi jatkua samana pidempäänkin, mutta jos myynti yhtäkkiä pienenee tai loppuu, yrittäjä onkin pulassa kasautuneiden arvonlisäverojen kanssa, kun uutta rahaa ei tule enää sisään riittävästi.


2. Pelkän pankkitilin tuijottaminen

Moni yrittäjä myös tuijottaa liikaa pelkästään pankkitilin saldoa ja luulee, että yrityksellä menee hyvin. Pankkitilin saldosta ei kuitenkaan voi päätellä koko totuutta, se voi antaa jopa harhaanjohtavan kuvan. Sen sijaan jokaisen yrittäjän tulisi perehtyä yrityksen tuloslaskelmaan ja taseeseen kuukausittain. Tietenkään niiden sisältöä ei tarvitse osata itse tulkita, vaan asiansa osaava tilitoimisto auttaa kyllä löytämään niistä olennaiset asiat.


3. Lakisääteisten velvotteiden laiminlyönti

Kolmas huomio ei liity varsinaisesti taloushallintoon, mutta kirjanpitoja tehdessä törmää aivan liian usein siihen, että pienyrittäjä ei ole kunnolla selvillä lakisääteisistä velvoitteistaan. Esimerkiksi kaikkia pakollisia vakuutuksia ei ole otettu tai niiden vakuutussummat ovat aivan liian pieniä, tai työterveyshuoltoa ei ole järjestetty. Asiansa osaava tilitoimisto pyrkii aina ohjeistamaan asiakasta näissä tilanteissa oikeille raiteille.


4. Osingon nosto

Osinkoa voi nostaa maksimissaan niin paljon kuin yritys on tuottanut voittoa viimeisimpään tilinpäätökseen mennessä, vähennettynä aiemmin jo nostettujen osinkojen määrällä. Osingonjaon edellytys on kuitenkin se, että yrityksen maksukyky ei vaarannu osingonjaon vuoksi.


8 % osuuden yhtiön nettovarallisuudesta (käytännössä omasta pääomasta) voi nostaa 75 % ilman veroseuraamuksia silloin, kun summa jää alle 150 000 euroon, kun taas 8 % ylittävältä osalta 85 % menee saajan ansiotulona. Voit lukea aiheesta lisää verottajan sivuilta.


5. Vähennyskelpoisuus

Helppona nyrkkisääntönä voi pitää, että kaikki sellaiset ostot ovat vähennyskelpoisia, mitkä voi perustella kuuluvan yrityksen liiketoimintaan. Poikkeuksia tietenkin on jonkin verran ja näissä kirjanpitäjä osaa neuvoa ja ohjeistaa tapauskohtaisesti.


Haluatko keskustella taloushallinnosta?

Mikäli sinulla on jokin akuutti talouden pulma ota yhteyttä! Asiantuntijamme ovat aina valmiita auttamaan yrittäjiä kohti menestyneempää liiketoimintaa.