Open Site Navigation

Yrittäjä ja palkansaaja – muistakaa hakea verovähennystä kotona työskentelystä



Muistathan, että kotitoimiston käyttö on kulu, jonka voi vähentää verotuksessa. Työhuonekulut ovat verotuksessa vähennyskelpoisia sekä yrittäjälle että kotona työskentelevälle palkansaajalle, jos työskentely liittyy tulonhankkimiseen.


Koronaepidemian aikana suurin osa toimistotyöntekijöistä joutuu tekemään töitä kotoa käsin. Tämän vuoden kotitoimistosi käyttöön liittyvät verovähennykset voi hakea vasta ensi keväänä. Muista siis koronaepidemian vuoksi tekemäsi etätyöskentelyjakso vuoden päästä veroilmoitusta täyttäessäsi.


Jos taas teit paljon töitä kotona vuonna 2019, muista hakea verovähennykset jo tänä keväänä. Lue neuvomme verovähennysten hakemiseen tai vieraile Verohallinnon sivuilla tästä.

Yrittäjällä samat vähennykset kuin palkansaajalla

Verovähennys tehdään henkilökohtaisella esitäytetyllä veroilmoituksella. Nopein tapa tehdä vähennys on käyttää verottajan määrittämiä kaavamaisia euromääriä. Silloin ei tarvitse tehdä selvityksiä eikä säilyttää kulutositteita. Vähennyksen suuruus on 225 – 900 euroa vuodessa (v. 2019) riippuen siitä, onko työskentely osa- vai kokoaikaista.


Helppouden kääntöpuolena on vähennyksen pienuus. Todelliset kustannukset työhuoneesta ovat usein suuremmat. Usein kannattaakin tehdä verovähennys todellisten kustannusten mukaan, vaikka se vaatii hieman lisätyötä.

Pienellä vaivalla paremmat vähennykset

Verovähennyksiin halutut todelliset työhuonekustannukset pitää selvittää ja dokumentoida. Kustannuksia ovat mm. vuokra, yhtiövastike, lainan korot, sähkö, lämmitys ja korjaukset.


Kustannukset pitää suhteuttaa työtilan kokoon. Helpointa se on silloin, kun työtila on erillinen huone tai rakennus, jolloin sen pinta-ala tiedetään.


Verovähennyksiin laitettavien työhuonekustannusten on oltava järkevässä suhteessa yrityksen toimintaan.

Yksinkertaisin tapa on jakaa koko asunnon vuotuinen kustannus koko asunnon neliöillä ja kertoa se työtilan neliöillä. Kululaskuja ja muita selvityksiä ei lähetetä verottajalle, mutta ne pitää säilyttää mahdollista tarkastusta varten.


Verovähennyksiin laitettavien työhuonekustannusten on oltava järkevässä suhteessa yrityksen toimintaan. Ensinnäkin tilojen on oikeasti liityttävä yritykseen tai muuhun tulonhankkimiseen ja niitä on myös käytettävä. Toiseksi kulut eivät saa olla kohtuuttomat suhteessa yrityksen liikevaihtoon tai yrittäjän palkkaan. Mikä on kohtuullista, on oma lukunsa.

Osakas voi vuokrata yhtiölleen

Yllä kuvailtu soveltuu kaikkien yritysmuotojen yrittäjiin, samoin kuin tavallisiin palkansaajiin, jotka työskentelevät kotona osa- tai kokoaikaisesti. Eräillä yritysmuodoilla on lisäksi muita mahdollisuuksia hyödyntää yrittäjän kotityöskentelyä verotuksessa.


Osakeyhtiö voi maksaa vuokraa osakkaalle, joka työskentelee kotonaan.

Osakeyhtiö voi maksaa vuokraa osakkaalle, joka työskentelee kotonaan. Tällöin osakas tekee yhtiönsä kanssa vuokrasopimuksen toimitiloista. Samoin voi tehdä avoimen ja kommandiittiyhtiön yhtiömies ja osuuskunnan jäsen.


Itseasiassa yrittäjän ei edes tarvitse työskennellä kotona. Toimitila voi nimittäin olla muukin kuin toimisto- tai tuotantotila. Harvinaista ei ole, että yrittäjä säilyttää kotonaan yrityksen tarvikkeita ja kalustoa, jolloin yrittäjä vuokraa yritykselleen tilan varastotilana. Pelkkä autokatoskin voi olla vuokrauksen kohde, jos sitä käytetään yrityksen auton tai työkoneen suojana.

Tavoitteena verojen minimointi

Yhtiön maksama vuokra on yrittäjälle pääomatuloa, joten sitä verotetaan 30-34 % mukaan (v. 2018). Tulosta saa tehdä samat verovähennykset, joita alussa selostettiin. Vastaavasti yhtiön maksama vuokra on yhtiölle vähennyskelpoinen kulu omassa verotuksessaan.


Pienissä yhtiöissä – ja varsinkin yhden hengen yhtiöissä – verotus kannattaa suunnitella ottaen huomioon sekä yhtiön että yrittäjän verot.

Pienissä yhtiöissä – ja varsinkin yhden hengen yhtiöissä – verotus kannattaa suunnitella ottaen huomioon sekä yhtiön että yrittäjän verot. Tapauskohtaisesti on mietittävä, kannattaako yrittäjän tehdä yrityksensä kanssa vuokrasopimus, vai onko järkevämpää vain laittaa työhuonekulut veroilmoitukseen tulonhankkimisvähennyksenä ilman sen kummempia koukeroita.

Näissä pohdinnoissa yrittäjän kannattaa kääntyä kirjanpitäjän puoleen. Kirjanpitäjä osaa laskea eri vaihtoehtojen vaikutukset verotukseen.


Sami Siipola yrittäjä, kirjanpitäjä sami.siipola@talousverkko.fi

Kirjanpitopalvelu Sami Siipola