Open Site Navigation

Verkkolaskulaki astuu voimaan 1.4.2020 – ovathan yrityksesi järjestelmät ajan tasalla?



1.4.2020 voimaantuleva verkkolaskulaki tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksillä on oikeus saada toiselta yritykseltä lasku ainoastaan sähköisesti, eli yritys voi jatkossa kieltäytyä vastaanottamasta muita kuin verkkolaskuja. Laki ei ole uusi, nimittäin verkkolaskulaki astui voimaan jo 1.4.2019 koskien keskushallintoviranomaisia ja yhteishankintayksiköitä. Nyt, vuoden myöhemmin, laki koskettaa kuitenkin jo huomattavasti suurempaa joukkoa yrittäjiä.


Uusi laki ei koske:

  • Yrityksiä, joiden vuotuinen liikevaihto on alle 10 000 euroa.

  • Yrityksiä, joiden asiakkaat ovat ainoastaan yksityishenkilöitä. Kuitenkin yleisimmät taloushallinnon järjestelmät mahdollistavat myös helpon kuluttajaverkkolaskutuksen.

Huom. Sähköiseksi laskuksi ei lueta PDF-muotoista laskua sähköpostin liitteenä.


Sähköisen laskutuksen hyödyt:


Paperipostin kustannukset

Paperipostin hinta on kallistunut joka vuosi; yhden kirjeen lähetys maksaa jopa 1,20-1,70€ pelkästään postituksen osalta. Lisäksi kuluja tulee mm. tulostuksesta sekä työntekijän (tai yrittäjän) palkasta. Myös muut ulkoiset tekijät saattavat vaikuttaa kirjepostin liikkumiseen. On täysin mahdollista, että kirje voi jopa kadota matkan varrella.


Laskujen seuranta

Sähköisellä taloushallinnon järjestelmällä maksutilanteen seuranta on automatisoitua ja helppoa. Yleisimmissä sähköisissä taloushallinnon järjestelmissä esimerkiksi myyntiraportit pystyy tulostamaan lähes mistä tahansa. Esimerkiksi toimittajakohtainen raportti antaa mahdollisuuden seurata ostojen jakautumista eri toimittajien välillä.


Laskutuskäytännöt helpottuvat

Myyntilaskun lähtiessä suoraan sähköisestä taloushallinnon järjestelmästä, myös myyntisuoritukset kirjautuvat automaattisesti asiakkaan maksaessa laskunsa. Suorituksia ei tarvitse seurata tiliotteelta tai erillisissä maksutaulukoissa. Tarvittaessa muistutuslaskut hoituvat parilla napin painalluksella, ja parin klikkauksen päässä on myös laskun siirtäminen perintään.


Uuden verkkolaskulain myötä asiakkailla on siis oikeus kieltäytyä laskun maksusta, kunnes lasku on toimitettu sähköisessä muodossa. Tästä syystä nyt viimeistään on loistava aika siirtyä sähköiseen taloushallintoon. Parhaimmillaan myös kirjanpitäjän työ tehostuu ja aikaa säästyy mm. monipuolisempaan neuvontaan taloushallinnon suhteen.


Talousverkolla autamme mielellämme parhaan mahdollisen sähköisen taloushallinnon ratkaisun löytymiseksi. Ole yhteydessä omaan kirjanpitäjääsi, alueesi Talousverkko-yrittäjään tai allekirjoittaneeseen, niin katsotaan, miten yhdessä voimme sähköistää taloushallintosi vastaamaan myös verkkolaskulain vaatimuksia.



Jukka Räty Ketjupäällikkö jukka.raty@talousverkko.fi