Open Site Navigation

Tuotteen hinnoittelu – mitä tulee ottaa huomioon?



Koulunpenkillä tuotteen hinnoittelu menee jotakuinkin näin:


myynnin tuotto = hinta – kiinteät kulut / myytyjen tuotteiden määrällä – muuttuvat kulut


Hinnoittelu kannattaa aloittaa kartoittamalla hieman mitä kilpailijoiden tuotteet maksavat. Joskus kannattaa ottaa selvää mitä vastaavasta työstä saisi palkkaa toisen yrityksen palveluksessa. Tärkeintä on kuitenkin laittaa oman yritystoiminnan kaikki kulut ylös.


Kannattaa käydä kirjanpitäjän kanssa läpi millaiset yrityksesi kiinteät kulut ovat


Kiinteät kulut

Yritystoiminnallasi pitää ensisijaisesti kattaa sen kiinteät kulut. Nämä ovat kuluja jotka yrittäjälle syntyvät vaikka ei myisi yhtään mitään: liiketilojen vuokra, puhelinlasku ja tietokone. Yksinkertaistettuna, kun jaat yrityksesi kiinteät kulut myyntien määrällä näet paljonko sinun pitää yhdestä kaupasta saada kattaaksesi edes yrityksesi ”hengittäminen”.


Esimerkki:


Ville valokuvaaja ostaa kameran ja varusteita joiden yhteissumma on 7.000 euroa. Hän ajattelee, että voi tehdä vuodessa sivutoimisena yrittäjänä 60 keikkaa ja arvioi kameran käyttöiäksi kaksi vuotta. 7000e/(2*60) = 58,33e


Huomaathan, että kiinteisiin kuluihin kuuluu myös markkinointia, asiakastapaamisia jotka eivät johtaneet kauppaan, hankintoja jotka menivät pieleen jne. Kannattaa käydä kirjanpitäjän kanssa läpi millaiset yrityksesi kiinteät kulut ovat, oletko osannut ottaa kaiken huomioon ja vaihtelevatko kulusi esimerkiksi sesongin mukaan.


Esimerkki:


Ville markkinoi itseään facebookissa. Hän maksaa 100e nostaakseen näkyvyyttään ja arvioi, että mainos vaikuttaa ihmisiin, jotka tarvitsevat kuvausta seuraavan puolen vuoden sisään.


100e/(0,5*60) = 3,33e TAI (2*100e)/60 (jos Ville mainostaa kahdesti vuodessa)


Muuttuvat kulut

Muuttuvat kulut on yleensä helpompi määritellä. Näitä ovat parturikampaajan värjäykseen käyttämän aineen ostohinta tai muurarin käyttämät tiilet ja laasti. Muuttuvia kustannuksia ovat myös matkakulut asiakkaalle.


Hinnoittelulla voit itse päättää miten nämä kustannuksen vierität asiakkaalle. Onko hinnoittelusi työt + kulut vai könttäsumma. Könttäsumma hinnoittelulla otat itse riskin siitä, jos materiaalit maksavatkin ennakoitua enemmän tai projektiin meneekin enemmän tunteja kuin olit suunnitellut. Toisaalta urakkahinnoittelussa nopeasta työstä ja alelöydöistä hyödyt sinä.


On olemassa tuotteita, joilla on vain kiinteitä kuluja (ohjelmistot, konsultointi etänä) ja tuotteita joiden kulut ovat lähinnä muuttuvia (uniikit käsityöt).


Esimerkki:


Villellä on ollut tapana antaa asiakkaan digitaaliset kuvat kauniilla muistikortilla, joka maksaa hänelle 5e/kpl.


Tuoton pitäisi olla esimerkiksi kuukaudessa sen suuruinen, että sillä katetaan yrittäjän palkka, palkan sivukulut sekä verot


Tuotto

Kun kulut on määritelty, päästään siihen herkulliseen osaan eli tuottoon. Tuoton pitäisi olla esimerkiksi kuukaudessa sen suuruinen, että sillä katetaan yrittäjän palkka, palkan sivukulut sekä verot. Voit katsoa palkkalaskuristamme paljonko ne ovat sinun kohdallasi. Toivottavasti yrittäjälle jää tämän lisäksi ylimääräistä, sillä yrittäjälle ei kerry lomapalkkaa, makseta sairausajan palkkaa tai makseta markkinoinnin tai sihteerin tehtävistä erikseen.


Esimerkki:


Ville käyttää työaikaansa runsaasti netissä markkinointiin ja sivujensa ylläpitoon. Hän ei ehdi kesätöihin työnsä takia. Ville vastailee asiakkaiden tarjouspyyntöihin ja tapaa asiakkaita. Häneltä kuluu sekä aikaa että rahaa matkoihin. Ville ottaa yrittäjänä myös kaiken riskin toimintansa jatkumisesta. Tunnin kuvaussessiosta hän päättää ottaa 150e sillä se on kilpailukykyinen hinta hänen kotiseudullaan.


150e-58,33e-3,33e-5e = 83,34 e


Kun tuosta summasta poistaa vielä tuloverot ja yel:n sekä vakuutusmaksut, täytyy vain toivoa, että Ville on todella nopea editoimaan. ALVia tässä yksinkertaistetussa laskussa ei ole huomioitu.


Älä alihinnoittele itseäsi

Kannattaa huomioida, että joskus kilpailijat pystyvät syystä tai toisesta tarjoamaan tuotteen edullisemmin kuin sinä. Mieti silloin kriittisesti miksi tuotteesi on parempi, kuin edullisempi versio. Jos tuotteesi ei ole tavalla tai toisella parempi, jatka tuotteen kehittämistä kunnes sen hinnoittelu on sekä kannattava, että kilpailukykyinen.


Älä kuitenkaan tingi katteestasi koskaan pysyvästi! Joskus markkinointimielessä lyhyen ajan tarjoukset ovat kannattavia, mutta pidemmän päälle alihinnoittelulla sahaat vain omaan jalkaasi.

Kaipaatko apua taloushallintoon liittyvissä asioissa?

Ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijaamme.




Tilaa Talousverkon blogi sähköpostiin

Talousverkko-logo

SUOMEN TALOUSVERKKO OY

Kutomotie 2 (MOVE-kiinteistö)

00380 Helsinki

Asiakaspalvelu: info@talousverkko.fi

  • Facebook
  • Instagram

© 2022 Suomen Talousverkko Oy

OTA YHTEYTTÄ

Kiitos yhteydenotostasi!