Open Site Navigation

Yrittäjä, tulorekisteri tulee – mitä se tarkoittaa sinulle?



Kansallinen tulorekisteri (KATRE) otetaan käyttöön 1.1.2019, mikä tulee muuttamaan olennaisesti taloushallinnon rutiineja palkkahallinnossa. Uudistuksen tavoitteena on, että työnantajan palkkahallinnon rutiinit yksinkertaistuvat ja kaikki palkkoihin liittyvä informaatio löytyisi jatkossa yhdestä paikasta niin verottajaa kuin myös muita viranomaisia varten. Järjestimme aiheesta myös webinaarin asiakkaillemme marraskuun lopulla, voit katsoa webinaarin tallenteen tästä.


Mikä tämä paljon puhuttu tulorekisteri sitten oikeasti on ja miten se vaikuttaa normaalin yrityksen arkeen?

Kyseessä on kansallinen sähköinen tietokanta, jonka tavoitteena on mm. yksinkertaistaa yritysten palkkahallinnon prosesseja sekä helpottaa myös viranomaisten työskentelyä.


Yksinkertaistamisen tavoite perustuu siihen, että palkkatiedot ilmoitetaan vain yhteen paikkaan (tulorekisteri), josta sitten eri viranomaiset (mm. verottaja, Kela, työeläkevakuuttajat jne.) saavat kaikki tiedot yhdellä kertaa.

Tulorekisterin myötä ns. perinteiset palkkojen vuosi-ilmoitukset jäävät myös historiaan. Tulorekisterin käyttöönotto toteutetaan portaittain;


1.1.2019 alkaen, tietoja alkavat hyödyntämään Kela, työeläkevakuuttajat, työttömyysvakuutusrahasto sekä verohallinto. Tulorekisteriin tullaan siis ilmoittamaan tiedot palkoista ja ansiotuloista.


1.1.2020 alkaen tulorekisteriin tullaan ilmoittamaan myös eläke- ja etuustiedot.



Tulorekisteri tuo muutoksia yrityksen palkanlaskennan prosesseihin

Tulorekisterin myötä palkanlaskennan tietojen ilmoitussykli nopeutuu merkittävästi. Tämä tarkoittaa sitä, että maksetusta palkasta tulee tehdä ilmoitus aina viiden kalenteripäivän kuluessa. Ilmoitusvelvollisuus koskee myös verottomien kustannusten korvauksia (kilometrikorvaukset, ateriakorvaukset sekä päivärahat).


Käytännössä siis aina, kun palkansaajalle maksetaan palkkaa tai korvauksia, tulee ilmoitus tehdä viiden kalenteripäivän kuluessa.

Tulonsaajakohtaisen palkkatietoilmoituksen lisäksi työnantajien tulee tehdä myös työnantajan erillisilmoitus, joka tulee tehdä aina seuraavan kuun 5. päivään mennessä. Erillisilmoituksella ilmoitetaan tiedot, jotka eivät kohdistu tiettyyn tulonsaajaan, eli käytännössä työnantajan maksamisen sairasvakuutusmaksujen yhteismäärä sekä tarvittaessa ei palkanmaksua -tieto.


Tulorekisterin myötä myös ilmoitettavan tiedon tarkkuus. Tämä koskee muun muassa rahapalkan perusteita, lisiä sekä poissaolojen tarkkoja ajankohtia sekä syitä.

Esimerkiksi etuuksia myöntävät tahot tulevat jatkossa käyttämään tulorekisteristä saamiaan tietoja päätösten teossa. Tulorekisterin myötä myös esimerkiksi kaikki maksetut palkkaennakot sekä matkalaskut tulee ilmoittaa viipymättä tulorekisteriin. Esimerkiksi palkkaennakoista on tehtävä normaalit palkka-ajot ilmoituksia varten.


Tulorekisteri-ilmoitukset voidaan tehdä kolmella eri tavalla:

  1. Hyödyntämällä Taloushallinnon ohjelmiston teknistä rajapintaa.

  2. Lataamalla palkkailmoitustiedoston tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

  3. Täydentämällä verkkolomakkeen tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Esimerkiksi Talousverkolla ilmoitusprosessi tulorekisteriin tehdään sähköisten taloushallinnon järjestelmien hyödyntämän teknisen rajapinnan kautta. Teknistä rajapintaa hyödynnettäessä, ei varsinaista ilmoitusprosessia varten tarvita erillisiä Katso- tai Suomi.fi -valtuuksia. Jotta palkanlaskijasi pääsee kuitenkin tarvittaessa tarkistelemaan annettuja tietoja myös tulorekisteriin, on tämä uusi valtuutus kuitenkin hyvä antaa myös palkanlaskijallesi.


Mikäli et ole vielä keskustellut palkanlaskijasi kanssa tulorekisteristä, kannattaa tämä keskustelu ehdottomasti käydä vielä näin ennen vuoden vaihdetta.

Jos yritykselläsi ei vielä ole sähköisiä taloushallinnon ratkaisuja käytössä, on tässä vaiheessa hyvä pohtia nykyisten järjestelmien ja prosessien mukauttamista tulorekisterin kanssa yhteensopivaksi. Talousverkolla autamme mielellämme sinua kaikissa kysymyksissä tähän liittyen.


Miten valmistautua tulorekisterin voimaantuloon? Muista ainakin nämä asiat:


1. Palkkatietoilmoitukset aina viiden kalenteripäivän kuluessa


2. Työnantajan erillisilmoitus aina seuraavan kuun 5. päivä


3. Palkanmaksukäytännöt mahdollisimman selkeiksi


4. Riittävät tiedot palkansaajista palkanlaskijalle


5. Aktiivinen dialogi palkanlaskijan kanssa



Jukka Räty Ketjupäällikkö jukka.raty@talousverkko.fi / 050 400 9130

Tilaa Talousverkon blogi sähköpostiin

Talousverkko-logo

SUOMEN TALOUSVERKKO OY

Kutomotie 2 (MOVE-kiinteistö)

00380 Helsinki

Asiakaspalvelu: info@talousverkko.fi

  • Facebook
  • Instagram

© 2022 Suomen Talousverkko Oy

OTA YHTEYTTÄ

Kiitos yhteydenotostasi!