Open Site Navigation

Tilinpäätökseen valmistautuminen


Aiheuttaako tilinpäätös sinulle ylimääräistä työtä ja harmaita hiuksia? Tiedätkö tilikauden tuloksen ennen tilinpäätöksen valmistumista vai onko se joka vuosi yhtä suuri yllätys? Onko tilikauden tuloksesta maksettavan tuloveron määrä sinulle yllätys? Saatko kirjanpitäjältäsi kilometrin mittaisen sähköpostin selvittämättömistä tapahtumista kuten puuttuvista kuiteista ennen tilinpäätöstä?


Jos vastasit yhteenkin edellä olevista kysymyksistä kyllä, yrityksesi taloushallinnon toimintatavat ovat tehostettavissa.


Kirjanpitäjäsi on ehkä jo ennättänyt sopia kanssasi tilinpäätöksen suunnittelupalaverin. Viimeistään nyt hänen kanssaan kannattaa sopia yhdessä tilikauden aikaisista vuorovaikutteisista toimintatavoista, joilla kirjanpito pysyy ajan tasalla ja vältytään ylimääräiseltä työltä. Tilinpäätökseen valmistautuminen on helpompaa, kun selvitettäviä asioita ei ole tilikauden lopussa. Ajantasaisen taloustiedon avulla yritystä voidaan johtaa lukujen pohjalta, jolloin tarvittavat korjausliikkeet ehditään tekemään hallitusti.


Talouden ajantasaisuudella ja ammattitaitoisen kirjanpitäjän avulla vältät ikävät yllätykset myös verotuksessa. Kun kirjanpito on jaksotettu kuukausittain eli se on käytännössä välitilinpäätöstasoinen, pystytään yrityksesi ennakkoverojen määrää korjaamaan tilikauden aikana vastaamaan toteutunutta tulosta. Tilikauden aikana jaksotettavia asioita ovat esimerkiksi myynti- ja ostolaskut, varaston muutos, lomapalkkavelat, palkkojen sivukulut, poistot ja verot.


Miten muutoin voit sujuvoittaa tilinpäätösaikaa? Loppuvuosi on otollinen aika tarkistaa, että kaikki juoksevat asiat on hoidettu ajan tasalle. Näin helpotat omaa vuodenvaihteen kiirettäsi tilinpäätöksen lähestyessä.


Tarkista ainakin nämä asiat:


1. Myyntilaskut Oletko muistanut laskuttaa kaikki tehdyt työt? Onko jokin työ jäänyt laskuttamatta? Loppuvuodesta on hyvä tarkistaa, että kaikki vuoden projektit on laskutettu ajan tasalle.


2. Matkalaskut Oletko tehnyt matkalaskut verovapaista kilometrikorvauksista ja päivärahoista?


3. Yritystulon optimointi / yrittäjän palkka Paljonko olet tilikauden aikana nostanut palkkaa? Olisiko verotuksellisesti järkevää nostaa lisää? Verohuojennetun osingon (8 % yrityksen nettovarallisuudesta) lisäksi yrittäjän on edullisinta nostaa palkkaa siihen asti, kun ansiotulon verotus jää alle 26 %.


4. Ennakkoverot Oletko maksanut ennakkoveroja riittävästi vai liian paljon? Ennakontäydennysmaksulta poistui neljän kuukauden koroton maksuaika. Korotonta maksuaikaa ennakkoverolla on enää yksi kuukausi tilikauden päättymisestä.


5. Puuttuvat kuitit ja tositteet Onko omalle työpöydälle tai sähköpostiin jäänyt lojumaan sellaisia tositteita tai dokumentteja, jotka vielä kirjanpitäjältä puuttuvat?

Huomioithan, että lisäennakoita täytyy hakea erikseen. Enää ei ole mahdollista vain maksaa vapaaehtoisesti verottajalle täydennystä, vaan lisäennakot täytyy hakea OmaVero-palvelun kautta. Myös liikaa maksetut ennakot on hyvä hakea pois heti, kun tilikauden tulos on selvillä, ja näin myös lopullisen ennakkoveron määrä.


Kirjanpitäjän kanssa voit käydä läpi ja tarkistaa, onko poistosuunnitelmat ajan tasalla ja onko tilikaudella tehty hankintoja, jotka mahdollisesti voitaisiin aktivoida taseelle? Myös yrityksen oman pääoman tilanne on hyvä käydä läpi ennen tilinpäätöstä.


Vaikka kirjanpitäjällä onkin yleensä hyvä käsitys yrityksesi liiketoiminnasta sekä tilikauden olennaisista asioista, mahdolliset taseen ulkopuoliset erät olisi hyvä käydä läpi hänen kanssaan. Voi olla sellaisia asioita, joita kirjanpitäjä ei saa selville pelkästään lukujen ja kirjausten myötä. Esimerkkeinä ovat vuokravastuut, yritystä vastaan nostettu oikeusvaade, poikkeukselliset tapahtumat ja sopimukset, omistajan vaihdokset, omien osakkeiden hankinnat, liiketoimintakaupat, rahoituskierrokset ja rahoitussuunnitelmat.


Ajantasainen kirjanpito helpottaa tilinpäätöstä ja sähköinen taloushallinto mahdollistaa sen, että kirjanpito on koko ajan mahdollisimman reaaliaikaista ja suurin osa tositteista löytyy jo valmiina kirjanpitojärjestelmästä. Me hoidamme sähköisen taloushallinnon käyttöönotot asiakkaillemme avaimet käteen -periaatteella. Jos taloushallinnon rutiinien tehostaminen ja uudistaminen kiinnostaa, ota yhteyttä niin katsotaan yhdessä teille sopivin ratkaisu.


Ota yhteyttä suoraan asiantuntijaamme:



Päivi Heiskanen +358 40 533 0681 paivi.heiskanen@talousverkko.fi