Open Site Navigation

Miten säilyttää työhyvinvointi ja työn tehokkuus etätyössä?



Koronavirus on asettanut monet uuden tai lähes uuden tilanteen ääreen: etätyöhön. Vaikka etätyö olisikin tuttua, harvempi on tehnyt etätyötä niin pitkäjaksoisesti, mitä tämänhetkinen tilanne vaatii. Etätyöskentely vaatii opettelua niin työskentelytapojen kuin vapaa-ajan ja arjen sujumisen näkökulmista.


Alla vinkkejä helpottamaan etätyöarkea. Jos olet yrittäjä, voit hyödyntää niitä esimerkiksi työntekijöidesi etätyöohjeistuksessa.


1. Kehitä itsellesi etätyön rutiinit


Rutiinit kuuluvat tärkeänä osana työpäivään, niin lähityössä, kuin etätyössäkin. Jos mietit tavallista lähityöpäivää, se sisältää useita rutiineja, joita et välttämättä etätyössä tule miettineeksi: työvaatteiden vaihtaminen, aamupala, työmatka toimistolle, tulevan päivän suunnitteleminen, aamukahvi, lounastauko, iltapäiväkahvi, seuraavan päivän suunnitteleminen, koneen sulkeminen, työmatka kotiin, työvaatteiden vaihto.


Etätyössä jaksamisen kannalta on tärkeää, että pyrit kehittämään samankaltaiset rutiinit, kuin lähityössäkin. Saattaa kuulostaa hassulta, mutta esimerkiksi työvaatteiden vaihto tai happihyppely ennen ja jälkeen työpäivän saattavat olennaisesti vaikuttaa siihen, miten jaksat läpi pitemmän etätyöjakson. Pyri siis kiinnittämään huomiota siihen, miten aloitat päiväsi, miten tauotat päiväsi ja miten lopetat päiväsi.



2. Suunnittele päiväsi ja päivän tavoitteesi etukäteen


Etätöissä päivän etukäteen suunnittelemisen tarve on vielä tärkeämpää, kuin toimistolla. Erityisesti päivän aikaraameista kannattaa pitää huolta: mieti etukäteen, monelta aloitat, monelta pidät tauot ja monelta lopetat.


Mieti myös heti päivän aluksi, mitä tavoitteita itsellesi asetat. Esimerkiksi Microsoft To Do on kätevä sovellus päivittäisen tehtävälistan tekemiseen ja seuraamiseen. Arvioi päivän lopuksi, miten pääsit tavoitteisiisi, ja aseta samalla seuraavan päivän tavoitteet.


3. Pidä aktiivisesti yhteyttä kollegoihisi


Erityisesti pitempään jatkuvassa etätyössä on erittäin tärkeää muistaa myös sosiaalinen työhyvinvointi. Pitäkää tiiminne kanssa yhteisiä kahvihetkiä ja lounastaukoja videopuhelun välityksellä ja sparratkaa toistenne kanssa aktiivisesti. Puhukaa työtilanteestanne, delegoikaa työtehtäviä tarvittaessa ja tehkää toistenne kanssa tiivistä yhteistyötä.


Soitelkaa tavallista enemmän tiiminne kesken. Etätyöskentelyssä vapaa vuorovaikutus, kuten kahvipöytäkeskustelut, työasioiden spontaani pohdiskelu ja toisilta oppiminen jäävät usein toteutumatta, kun työkaveri ei olekaan heti oman työpöydän vieressä. Tällöin erinäisten teknologiavälitteisten vuorovaikutuskanavien (puhelut, videopuhelut, pikaviestipalvelut..) tietoinen käyttäminen korostuu ja tulee todella tarpeelliseksi erityisesti tiedon jakamisen ja työhyvinvoinnin näkökulmista.


4. Pidä aktiivisesti yhteyttä esimieheesi


Viesti erityisesti esimiehellesi siitä, mikä työtilanteesi on ja millaista apua ja tukea kaipaat etätyöarkeesi. Kerro avoimesti esimiehellesi fiiliksistäsi: etenkin, jos sinua ahdistaa, et pysty keskittymään tai tunnet olevasi jumissa. Pään hakkaaminen seinään yksin ei auta - pyri sen sijaan puhumaan tuntemuksistasi, jolloin saat tukea ja apua niiden ratkaisemiseen.



5. Pidä taukoja


Tauot saattavat helposti jäädä etätyötä tehdessä pitämättä. Tauot ovat kuitenkin tärkeitä sekä suorituskyvyn että motivaation ja jaksamisen ylläpitämiseksi. Mieti etukäteen, monelta pidät tauot ja mitä niillä teet, ja pysyttele suunnitelmassasi. Lounastauolla, sulje läppärisi ja keskity lounaaseen. Luokaa tiiminne kesken vaikkapa sellainen rutiini, jossa juotte joka päivä kahvit yhdessä videopuhelun välityksellä.


Pyri myös käymään happihyppelyllä ja liikkumaan taukojesi aikana. Jollain tauoistasi voit tehdä vaikkapa Talousverkko-urheilijamme Ronin taukojumppaa, joka löytyy täältä. Huolehdi myös työergonomiastasi – hyviä vinkkejä etätyön ergonomiaan löytyy täältä.


6. Erottele työ- ja vapaa-aika


Etätyössä työn ja vapaa-ajan erottaminen on vielä tärkeämpää, kuin lähityössä. Miten niiden erottaminen onnistuu?


Kuten sanottu, päivän suunnitteleminen on avainasemassa siinä, miten hyvinvoiva ja tehokas työntekijä olet etätöitä tehdessäsi. Määrittele työaikasi, ja kun vaihdat vapaalle, vaihda vapaalle. Pyri irtautumaan työasioista. Vapaa-ajan erottaminen työstä on erityisen tärkeää etätyötä tehdessä, jossa fyysistä siirtymistä kotoa työpaikalle tai työpaikalta kotiin ei tapahdu. Tämän vuoksi voi olla hyvä tehdä konkreettisia toimenpiteitä irtaantumisen saavuttamiseksi: Ennen työpäivän aloittamista vaihda vaatteet, syö aamupala ja piipahda vaikka hetki ulkona. Avaa vasta sitten läppärisi. Töiden lopettamisen jälkeen sulje läppäri, laita se kokonaan pois näkyvistä, vaihda vaatteet ja lähde vaikka kävelylenkille nollaamaan ajatuksiasi.


7. Entä etätyö lapsiperheessä?


Jos työskentelet etänä niin, että sinulla on kotona myös pieniä päiväkoti- tai kouluikäisiä lapsia (esimerkiksi koronatilanteesta tai sairastapauksesta johtuen), tulkitse ja hyödynnä edellisiä neuvoja seuraava asia mielessäsi pitäen: Ole itsellesi armollinen – kukaan ei oleta, että pystyisit hoitamaan työsi yhtä tehokkaasti tai samoilla rutiineilla, kuin yksin töitä tehdessäsi. Lasten ollessa kotona iso osa huomiosta kiinnittyy kaikkeen muuhun kuin tehokkaaseen työntekoon, ja se on täysin ymmärrettävää. Käy tilanteesi läpi esimiehesi kanssa, ja määritelkää yhdessä työllesi ne tavoitteet ja toimintamallit, jotka ovat vallitsevassa tilanteessa konkreettisesti mahdollisia.





Anni Laine HR / Viestintä 044 711 4688 / anni.laine@talousverkko.fi

Tilaa Talousverkon blogi sähköpostiin

Talousverkko-logo

SUOMEN TALOUSVERKKO OY

Kutomotie 2 (MOVE-kiinteistö)

00380 Helsinki

Asiakaspalvelu: info@talousverkko.fi

  • Facebook
  • Instagram

© 2022 Suomen Talousverkko Oy

OTA YHTEYTTÄ

Kiitos yhteydenotostasi!