Open Site Navigation

Miten säilyttää työhyvinvointi ja työn tehokkuus etätyössä?



Koronavirus on asettanut monet uuden tai lähes uuden tilanteen ääreen: etätyöhön. Vaikka etätyö olisikin tuttua, harvempi on tehnyt etätyötä niin pitkäjaksoisesti, mitä tämänhetkinen tilanne vaatii. Etätyöskentely vaatii opettelua niin työskentelytapojen kuin vapaa-ajan ja arjen sujumisen näkökulmista.


Alla vinkkejä helpottamaan etätyöarkea. Jos olet yrittäjä, voit hyödyntää niitä esimerkiksi työntekijöidesi etätyöohjeistuksessa.

1. Kehitä itsellesi etätyön rutiinit

Rutiinit kuuluvat tärkeänä osana työpäivään, niin lähityössä, kuin etätyössäkin. Jos mietit tavallista lähityöpäivää, se sisältää useita rutiineja, joita et välttämättä etätyössä tule miettineeksi: työvaatteiden vaihtaminen, aamupala, työmatka toimistolle, tulevan päivän suunnitteleminen, aamukahvi, lounastauko, iltapäiväkahvi, seuraavan päivän suunnitteleminen, koneen sulkeminen, työmatka kotiin, työvaatteiden vaihto.


Etätyössä jaksamisen kannalta on tärkeää, että pyrit kehittämään samankaltaiset rutiinit, kuin lähityössäkin. Saattaa kuulostaa hassulta, mutta esimerkiksi työvaatteiden vaihto tai happihyppely ennen ja jälkeen työpäivän saattavat olennaisesti vaikuttaa siihen, miten jaksat läpi pitemmän etätyöjakson. Pyri siis kiinnittämään huomiota siihen, miten aloitat päiväsi, miten tauotat päiväsi ja miten lopetat päiväsi.


2. Suunnittele päiväsi ja päivän tavoitteesi etukäteen

Etätöissä päivän etukäteen suunnittelemisen tarve on vielä tärkeämpää, kuin toimistolla. Erityisesti päivän aikaraameista kannattaa pitää huolta: mieti etukäteen, monelta aloitat, monelta pidät tauot ja monelta lopetat.


Mieti myös heti päivän aluksi, mitä tavoitteita itsellesi asetat. Esimerkiksi Microsoft To Do on kätevä sovellus päivittäisen tehtävälistan tekemiseen ja seuraamiseen. Arvioi päivän lopuksi, miten pääsit tavoitteisiisi, ja aseta samalla seuraavan päivän tavoitteet.


3. Huolehdi omalta osaltasi kannattavuudesta

Koronan kaltaisessa poikkeustilanteessa yrityksen kannattavuuden merkitys korostuu entisestään. Mikäli teet laskuttavaa työtä, olet tietenkin hyvin olennaisessa roolissa siinä, että yritykselle kertyy tuloja. Tällaisessa tilanteessa on siis erityisen tärkeää laskuttaa kaikki mahdollinen tehty työ ja varmistaa, että oma työskentelysi on laskutusnäkökulmasta mahdollisimman tehokasta.


Lisäksi voit miettiä, miten voisit omalla panoksellasi kantaa kortesi kekoon, jotta tästä vaikeasta tilanteesta selvittäisiin yhdessä. Mikäli teet asiakastyötä, asiakkaiden auttaminen omalla ammattitaidollasi koronakriisin yli on ainakin yksi keino – se takaa parhaimmillaan toimeentulon asiakkaallesi ja sitä kautta myös yrityksellesi.

4. Pidä aktiivisesti yhteyttä kollegoihisi

Erityisesti pitempään jatkuvassa etätyössä on erittäin tärkeää muistaa myös sosiaalinen työhyvinvointi. Pitäkää tiiminne kanssa yhteisiä kahvihetkiä ja lounastaukoja videopuhelun välityksellä, sparratkaa toistenne kanssa aktiivisesti ja puhukaa avoimesti niistä tunteista, mitä etätyöskentely ja koronatilanne teissä herättää. Puhukaa työtilanteestanne, delegoikaa työtehtäviä tarvittaessa ja tehkää toistenne kanssa tiivistä yhteistyötä.


Soitelkaa tavallista enemmän tiiminne kesken. Etätyöskentelyssä vapaa vuorovaikutus, kuten kahvipöytäkeskustelut, työasioiden spontaani pohdiskelu ja toisilta oppiminen jäävät usein toteutumatta, kun työkaveri ei olekaan heti oman työpöydän vieressä. Tällöin erinäisten teknologiavälitteisten vuorovaikutuskanavien (puhelut, videopuhelut, pikaviestipalvelut..) tietoinen käyttäminen korostuu ja tulee todella tarpeelliseksi erityisesti tiedon jakamisen ja työhyvinvoinnin näkökulmista.


Koronan kaltaisessa poikkeustilanteessa juuri työyhteisön voima korostuu ja auttaa jaksamaan vaikeankin ajanjakson yli.

5. Pidä aktiivisesti yhteyttä esimieheesi

Viesti erityisesti esimiehellesi siitä, mikä työtilanteesi on ja millaista apua ja tukea kaipaat uuteen etätyöarkeesi. Kerro avoimesti esimiehellesi, jos sinua ahdistaa, et pysty keskittymään tai tunnet olevasi jumissa. Pään hakkaaminen seinään yksin ei auta, pyri sen sijaan puhumaan tuntemuksistasi, jolloin saat tukea ja apua niiden ratkaisemiseen.


6. Pidä taukoja

Tauot saattavat helposti jäädä etätyötä tehdessä pitämättä. Tauot ovat kuitenkin tärkeitä sekä suorituskyvyn että motivaation ja jaksamisen ylläpitämiseksi. Mieti etukäteen, monelta pidät tauot ja mitä niillä teet, ja pysyttele suunnitelmassasi. Lounastauolla, sulje läppärisi ja keskity lounaaseen. Luokaa tiiminne kesken vaikkapa sellainen rutiini, jossa juotte joka päivä kahvit yhdessä videopuhelun välityksellä.


Pyri myös käymään happihyppelyllä ja liikkumaan taukojesi aikana. Jollain tauoistasi voit tehdä vaikkapa Talousverkko-urheilijamme Ronin taukojumppaa, joka löytyy täältä. Huolehdi myös työergonomiastasi – hyviä vinkkejä etätyön ergonomiaan löytyy täältä.