Open Site Navigation

Miten kirjanpitäjäsi voi auttaa sinua koronakriisissä?



Mikäli yrityksesi liiketoiminta on vaikeutunut koronakriisin myötä, ovat kirjanpitäjäsi neuvot ja apu kullan arvoisia. Toimenpiteet, joita nyt kannattaa lähteä toteuttamaan yrityksesi kassavirran turvaamiseksi, ovat kirjanpitäjäsi ammattiosaamisen ytimessä. Sinun ei siis tarvitse selviytyä kriisistä yksin, vaan tueksi kannattaa ottaa taloushallinnon ammattilainen, jolle kriisistä selviämiseen liittyvät toimenpiteet ovat arkipäivää.


Kirjanpitäjäsi voi auttaa ainakin seuraavissa asioissa:


1. Verohelpotukset

Verohallinto on antanut helpotuksia niille yrityksille, joiden liiketoiminta on vaikeutunut koronan myötä. Kirjanpitäjältä kannattaa pyytää apua ennakkoverojen alentamisessa ja verojen maksujärjestelyiden tekemisessä.

  • Ennakkoverot kannattaa alentaa välittömästi. Kirjanpitäjäsi voi hoitaa ennakkoverojen alentamisen – koronatilanteessa sen voi tehdä ilman välitilinpäätöstä tai muita kirjallisia selvityksiä.

  • Verojen maksujärjestelyt. Kaikki siirrettävissä oltavat verottajan maksut kannattaa siirtää. Poikkeustilanteen vuoksi, maksujärjestelyissä olevien yritysten veroja ei lähetetä ulosottoon, eikä verovelkaa julkaista verovelkarekisterissä tai protestilistalla.

Lisätietoa verohelpotuksista täältä.

2. Tukien hakeminen

Jos et ole vielä hakenut yrityksellesi tukea, kannattaa se tehdä saman tien. Pyydä kirjanpitäjältäsi apua hakemuksen täyttämiseen, tai anna kirjanpitäjäsi täyttää hakemus puolestasi. Katso alta, mitä tukea voitte yrityksellesi hakea.

  • Business Finland. Tuki yrityksille (oy, oyj, ay, ky, osk), joissa työskentelee yli 5 henkilöä. Haku on jo auki. Lisätietoa täältä.

  • ELY-keskusten rahoitus. Tuki yrityksille (kaikki yritysmuodot), joissa työskentelee alle 5 henkilöä. Haku on jo auki. Lisätietoa täältä. Talouskuution tekemän video-ohjeistuksen tuen hakemisesta voit katsoa täältä.

  • Yksinyrittäjän toimintatuki. Tuki yksinyrittäjälle. Yksinyrittäjä voi hakea sijaintikunnastaan 2000e suuruista toimintatukea. Haku pyritään avaamaan kunnissa mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa. Kunnat tiedottavat tuen avautumisesta.

  • Yrittäjän työttömyystuki. Tuki kaikille yrittäjille. Hallituksen tukipaketin voimaantulon myötä kaikilla yrittäjillä tulee olemaan mahdollisuus hakea yrittäjän työttömyystukea ilman, että yritystoimintaa tarvitsee lopettaa. Haku ei ole vielä auki. Lue lisää tästä.

  • Jos olet yksityinen elinkeinoharjoittaja, voit hakea myös työttömyyskorvausta kevennetyin perustein, asumistukea ja toimeentulotukea.

3. Kulujen vähentäminen ja tulojen lisääminen

Onko yritykselläsi sellaisia kuluja, jotka voidaan välittömästi karsia? Ota kirjanpitäjä avuksi sekä kulujen karsimisen että tulojen lisäämisen suunnitteluun.

  • Henkilöstökulujen vähentäminen. Kirjanpitäjäsi tai palkanlaskijasi voivat auttaa henkilöstökuluissa säästämisessä. Pohtikaa ainakin seuraavia: osalomautukset ja työajan supistamiset, palkan tilapäiset alennukset, etuuksien ja vapaaehtoisten henkilöstökulujen leikkaamiset / poistaminen toistaiseksi, vapaaehtoisten eläkevakuutusmaksujen jäädyttämiset ja bonus- ja provisiomallien supistamiset. Koronaviruksen vuoksi esimerkiksi lomauttamisprosessia ja yt-neuvotteluaikaa on nopeutettu 1.4. alkaen. Hallituksen esityksen mukaan myös työeläkemaksuihin on mahdollista saada maksuaikaa ja tilapäistä alennusta.

  • Myös vuokranantajaan kannattaa olla yhteydessä – monet vuokranantajat ovat koronaepidemian vuoksi valmiita joustamaan yritystilojen vuokrista.

  • Laskujen siirto. Kirjanpitäjäsi voi tarkistaa, mitkä ovat yrityksellesi kohdistuvien kulujen maksuehdot ja voidaanko laskujen maksamista siirtää.

  • Myyntisaamisten kotiuttaminen. Kirjanpitäjäsi voi käydä läpi myynnin maksuehdot ja nopeuttaa myyntisaamisten kiertoa mahdollisuuksien mukaan. Myös myyntisaatavien rahoitus voi olla hyvä idea.

  • Kysy kirjanpitäjältäsi apua siihen, voisiko yrityksesi hyötyä ennakkolaskutuksesta – erityisesti, mikäli tiedossa on isolaskutteisempi projekti tai mikäli korona vaikuttaa erityisesti yrityksesi toimialaan niin, että maksujen kotiutuminen vaikeutuu.

4. Rahoitusvaihtoehdot

Mikäli yrityksesi kassa ei kestä vallitsevia olosuhteita lisätoimenpiteistä huolimatta, kannattaa sinun kysyä kirjanpitäjältäsi lisärahoituksen hakemisesta. Kirjanpitäjäsi voi laatia laskelmat lisärahan hankkimiseksi yhtiöön. Tärkeintä on hahmottaa, kuinka paljon rahaa tarvitaan.

  • Keskeiset lisärahan lähteet ovat oma pankki ja mahdollinen rahoitusyhtiö sekä nykyiset omistajat. Hallituksen tukipaketin mukaan Finnvera takaa 80% lainoista, jotka yrittäjä hakee pankilta.

  • Voitte harkita myös uusien rahoittajien ja omistajien käyttöä.

  • Lue lisää eri rahoitusvaihtoehdoista täältä.

Apua yrityksen poikkeustilanteen hoitamiseen saat omasta tilitoimistostasi. Voit kuitenkin lähettää myös meille kysymyksiä liiketoimintaasi liittyen, konsultoimme ja autamme sinua mielellämme yrityksesi talous- ja henkilöstöhallintoasioissa.