Open Site Navigation

Mitä auto maksaa yritykselle?



Yrityksellä on karkeasti ottaen kaksi syytä hankkia omistukseensa auto: Yrityksen varsinainen toiminta (taksi, kuljetusliike, autokauppa, huoltoajo, myyntiedustus jne.) ja omistajan tai työntekijän palkitseminen (autoetu).


Lähtökohtaisesti kaikki autosta aiheutuvat kustannukset voidaan vähentää kuluina yrityksen kirjanpidossa ja tuloverotuksessa. Eroja on lähinnä siinä, voidaanko myös arvonlisävero vähentää (henkilöautoissa ei yleensä voi) ja aiheutuuko autosta veroseuraamuksia henkilölle, joka autoa käyttää (autoedusta aiheutuu).


Autosta aiheutuvia kustannuksia on kolmea lajia: Auton hankintakustannukset, auton käyttökustannukset ja palkkasivukustannukset autoetuautosta.


Harva yritys pystyy ostamaan auton käteisellä, joten yleensä turvaudutaan osamaksuun tai leasingiin


Osamaksu vai leasing?

Hankintakustannukseen vaikuttavat auton ikä, malli ja varustetaso. Harva yritys pystyy ostamaan auton käteisellä, joten yleensä turvaudutaan osamaksuun tai leasingiin. Leasing-sopimuksia on kahta päämallia: rahoitusleasing, jossa auton omistus siirtyy lopuksi yritykselle, ja käyttöleasing, jossa yritys voi leasing-kauden lopuksi halutessaan lunastaa auton.


Leasing-sopimuksen kesto on tavallisesti 2-4 vuotta ja leasing-maksujen suuruuteen vaikuttavat auton hintatason lisäksi mahdolliset lisäpalvelut, kuten huolto, vakuutukset jne. Rahoitusleasing on yleensä käyttöleasingia kalliimpi, koska siinä omistusoikeus lopulta siirtyy leasing-asiakkaalle.


Mitä auto maksaa yritykselle?

Alla olevassa taulukossa on vertailut osamaksun, rahoitusleasingin ja käyttöleasingin välillä. Kaikissa on sama lopputulos: Auto jää yrityksen omistukseen (käyttöleasingissa auto lunastetaan jäännöshinnasta). Leasingit eivät sisällä lisäpalveluita (huoltoja tms.). Kaikissa on käytetty samaa korkotasoa (3 %).



Tästä huomataan, että firman kassaa rasittaa vähiten rahoitusleasing, mutta olennaisen suuria eroja rahoitustapojen välillä ei ole. Erot ovat vain satasten luokkaa koko neljän vuoden sopimuskaudella. Eroja on lähinnä siinä, miten maksut jakaantuvat eri vuosille.


Todellisessa auton hankintatilanteessa vaihtoehdon edullisuuden ratkaiseekin se, millaisen tarjouksen yritys sattuu saamaan autoliikkeestä tai rahoitusyhtiöstä.


Voiko auton käyttökustannuksia ennustaa?

Auton käyttökustannuksia ovat tyypillisesti polttoaine, huollot, vakuutukset, katsastus ja ajoneuvovero. Ne ovat mitä ovat ja niiden ennustaminen voi olla hankalaa. Muuttujia ovat ainakin auton ikä, kelit ja kuskin ajotapa.


Ennustettavuutta käyttökuluihin tuo leasing-sopimus

Ennustettavuutta käyttökuluihin tuo leasing-sopimus, joka sisältää huollot. Se tosin kasvattaa kuukausittaista leasing-maksua mutta tuo ennustettavuutta, ja auton romuttuessa saa nopeasti käyttöön korvaavan auton.


Kannattaako autoetu?

Autoetu on kyseessä silloin, kun yrityksen omistaja tai työntekijä käyttää firman autoa myös yksityisiin ajoihinsa. Autoetu rinnastetaan palkkaan, joten se kasvattaa auton käyttäjän maksamia veroja. Uudesta autosta, jonka suositushinta on 30 000 EUR, aiheutuu käyttäjälle kuukaudessa tyypillisesti 475 – 640 EUR laskennallinen verotettava tulo.


Yritykselle autoetu aiheuttaa kasvavien käyttökustannusten lisäksi kasvavia palkkasivukuluja. Palkkasivukulut ovat tyypillisesti n. 24 % työntekijän bruttopalkasta. Jos autoedun kuukausittainen verotusarvo on 640 EUR, se tarkoittaa 154 EUR lisäystä kuukausittaisiin palkkasivukuluihin (työeläke yms.). Vuodessa se tekee 1848 EUR.


Onko se paljon vai vähän, riippuu siitä, mitä sillä saa vastineeksi.


Sami Siipola Yrittäjä, kirjanpitäjä, KLT Talousverkko Turku