Open Site Navigation

Millainen on hyvä tilitoimisto?



Selailtuani tilitoimistojen markkinointiviestintää tulin siihen tulokseen, että hyvän tilitoimiston kriteerit eivät juuri näytä vaihtelevan: Hyvän tilitoimiston peruskiviä ovat ammattitaitoisuus, asiakaslähtöisyys sekä digitaalisuus. Tilitoimiston työntekijöiden on oltava alansa ammattilaisia, jotka pitävät osaamisensa ajan tasalla niin taloushallintoasioissa kuin alati kehittyvässä sähköisessä taloushallinnossa. Hyvässä tilitoimistossa palvellaan henkilökohtaisesti, ollaan yhteistyökykyisiä sekä täsmällisiä. Siellä puhutaan samaa kieltä asiakkaan kanssa eikä siellä sorruta käyttämään alan jargonia, ollaan siis samalla aaltopituudella asiakkaan kanssa.


Millainen on hyvä tilitoimisto?

Kun selailin internetin keskustelupalstoja, sain hyvän tilitoimiston määritelmäksi ”halpa, ellei jopa ilmainen”. Monet pienyrittäjät tuntuivat olevan sitä mieltä, että tilitoimiston tehtävä on tallentaa menneisyyttä sekä raportoida pakolliset viranomaisilmoitukset mahdollisimman edullisesti. Mutta kannattaisiko konsultoivasta ja asiakkaan yritystoimintaa hyödyttävästä palvelusta kuitenkin maksaa enemmän? Mielestäni kannattaa, sillä osaava taloushallinnon ammattilainen pystyy näkemään raporteista sellaista, mitä asiakas ei välttämättä itse huomaa. Erilaiset neuvot tuottavat usein asiakkaalle enemmän säästöä kuin mitä he palvelusta maksavat. Tällaista osaamista ei siis kannata jättää hyödyntämättä.


Hyvän tilitoimiston määritelmää

Hyvän tilitoimiston määritelmää pohtiessa tulisi ottaa huomioon myös muita näkökulmia kuin asiakkaan näkökulma. Vaikka asiakasnäkökulma on tärkeä, asiaa voidaan pohtia myös muilta kanteilta. Millainen on hyvä tilitoimisto aloittelevan tai kokeneen kirjanpitäjän näkökulmasta? Entä millainen hyvä tilitoimisto on tilitoimistoyrittäjän tai tilitoimiston yhteistyökumppaneiden näkökulmasta?


Hyvässä tilitoimistossa kehitetään työntekijän osaamista

Aloittelevan kirjanpitäjän näkökulmasta hyvä tilitoimisto tarjoaa hänelle monipuolisia sekä hänen osaamistaan vastaavia ja vahvistavia työtehtäviä riittävällä ohjauksella. Näin kirjanpitäjän uraa aloitteleva pääsee näkemään taloushallintoalan laaja-alaista tehtäväkenttää ymmärtäen, miten asiat liittyvät toisiinsa. Liian usein tilitoimistoissa unohdetaan työntekijöiden koulutus, joka varsinkin aloittelevien työntekijöiden kohdalla on erittäin tärkeää. Sen lisäksi että hyvässä tilitoimistossa kehitetään työntekijän osaamista, sillä motivoidaan ja sitoutetaan häntä. Loppupeleissä työntekijöiden koulutuksesta hyötyy tietysti asiakas, mikä onkin tässä kaikkein tärkeintä.


Hyvässä tilitoimistossa työskentelee kokeneita taloushallinnon ammattilaisia

Hyvässä tilitoimistossa työskentelee myös kokeneita taloushallinnon ammattilaisia, joilla on käytössään vuosien varrella syntynyt laaja yhteistyöverkosto. Oman osaamisensa ja yhteistyöverkostonsa avulla nämä tilitoimistoammattilaiset pystyvät hoitamaan asiakasyritysten asioita tehokkaasti, joka puolestaan näkyy tilitoimiston asiakastyytyväisyydessä. Kokeneiden kirjanpitäjien näkökulmasta hyvä tilitoimisto tarjoaa heille haasteellisia ja konsultoivia työtehtäviä. Monipuoliset työtehtävät ovat motivaatiota ylläpitävä tekijä: nuorempien kirjanpitäjien ohjaus tuo vastapainoa asiakasyrityksen talousjohtajan tehtäviin.


Hyvä tilitoimisto on muutakin kuin työpaikka

Tilitoimiston pystyy perustamaan kuka tahansa ja usealle tilitoimistoyrittäjälle riittääkin itsensä työllistäminen sekä vakaan taloudellisen aseman saavuttaminen. Hyvän tilitoimiston tulisi kuitenkin olla yrittäjälleen muutakin kuin työpaikka. Hyvän tilitoimiston yrittäjä on kiinnostunut tilitoimistoalan maineesta, jota hän pyrkii omalla toiminnallaan parantamaan. Tilitoimiston kehittäminen sekä työntekijöistä ja asiakkaista välittäminen ovat asioita, joihin jokainen hyvän tilitoimiston yrittäjä panostaa. Näiden perusasioiden ollessa kunnossa pystyy tilitoimistoyrittäjä saavuttamaan itselleenkin paremman toimeentulon.


Tilitoimiston arvokkaat verkostot

Koska tilitoimiston asiakkaiden tarpeisiin kuuluu muutakin kuin taloushallintopalvelut, tulee hyvällä tilitoimistolla olla laaja yhteistyökumppaniverkosto. Sen avulla esimerkiksi juridiset palvelut saadaan hoidettua alan ammattilaisten toimesta. Myös aktiivinen yhteistyö ohjelmistotoimittajien kanssa on hyvän tilitoimiston tunnusmerkki, sillä hyvä tilitoimisto on avainasemassa sähköisten ohjelmistojen kehityksen ohjaajana. Hyvä tilitoimisto toimii tietysti myös aktiivisesti viranomaisten sekä tilintarkastajien suuntaan.


Omaa tilitoimistoa rakentaessa olen pyrkinyt siihen, että tilitoimistomme olisi hyvä niin asiakkaiden, työntekijöiden kuin yrittäjänkin näkökulmasta. Välillä toisilla osa-alueilla on onnistuttu paremmin kuin toisilla, mutta päämäärä osaavasta, ammattitaitoisesta ja työntekijöitään kunnioittavasta tilitoimistosta ei ole unohtunut.


Kiinnostuitko?

Oletko sitä mieltä, että tämän hetkinen tilitoimisto ei aivan täytä hyvän tilitoimiston ”ehtoja”? Jos on näin, ota heti yhteyttä lähimpään tilitoimistoomme ja aloitetaan keskustelu! Me olemme valmiita auttamaan sinua missä tahansa taloushallintoon liittyvässä pulmassa.


Kirjoittajana tilitoimisto iCount Partners Oy:n yrittäjä Sami Svärd, joka on palkittu 2014 vuoden kirjanpitäjänä ja vuoden franchise-yrittäjänä.


Sami Svärd Yrittäjä, CEO, KLT +358 40 509 8147 sami.svard@talousverkko.fi