Open Site Navigation

Miksi kirjanpitäjäsi ei kerro kaikkea?



Tilitoimistolta on lupa odottaa muutakin kuin arvonlisäveron maksulappuja ja valitusta puuttuvista kuiteista. Kirjanpitäjällä – tilitoimistosi työntekijällä – on käsissään kaikki yrityksesi taloutta koskeva olennainen tieto. Hän voi auttaa yritystäsi menestymään.


Hyvä kirjanpitäjä auttaa sinua ymmärtämään, mikä on yrityksesi taloudellinen tila. Hän tulkitsee sinulle talouden raportteja ja neuvoo välttämään verotuksen karikot. Hän auttaa sinua yrityksesi tulevaisuuden suunnitelmissa ja opastaa taloushallinnon ohjelmistojen käytössä.

Kun kirjanpitäjäsi kertoo sinulle asioita, joista on sinulle hyötyä, tilanne on hyvä. Silloin voit – kulunutta fraasia käyttääkseni – keskittyä rauhassa oman osaamisalasi tehtäviin. Voi kuitenkin olla, että kirjanpitäjäsi ei kerro sinulle kaikkea, mitä hän voisi kertoa.

Jos tuntuu siltä, että kirjanpitäjäsi jättää sinut oman onnesi nojaan, pitää miettiä syitä. Syy voi olla kirjanpitäjässä tai syy voi olla sinussa.


Kun syy on kirjanpitäjässä

Aloitetaan epätyydyttävän tilitoimistosuhteen syyllisen etsintä tilitoimistosta. On monta syytä, miksi kirjanpitäjä ei suoriudu.


Kirjanpitäjä ei osaa

On mahdollista, että kirjanpitäjäsi on epäpätevä. Hänellä ei ole alan koulutusta tai riittävää työkokemusta. Tilitoimistoala on villi ala sikäli, että tilitoimiston voi perustaa ja kirjanpitäjä-nimikettä käyttää kuka tahansa. Mitään tutkintoja, saati lupia ei tarvita, yksikään viranomainen ei valvo tilitoimistoja. Toistan: Tilitoimiston voi perustaa kuka tahansa. Vaikka sinä.


Kirjanpitäjää ei nappaa

Kirjanpitäjäsi on suurella todennäköisyydellä muodollisesti pätevä. Hän tuntee numerot, verotuksen ja yhtiölait. Kuitenkin hänellä voi olla asenneongelma, joka estää häntä palvelemasta sinua hyvin.


Asenneongelma ei välttämättä tarkoita kielteistä suhtautumista asiakaspalveluun sinänsä. Tarpeisiisi vastaaminen voi kuitenkin edellyttää näkökulman vaihdosta ja asettumista sinun asemaasi. Se voi olla kirjanpitäjälle vaikeaa jos hän on tottunut katselemaan maailmaa vain yhdestä ja samasta aidanraosta.


Asenneongelman syitä voidaan arvailla ja niitähän maailmassa riittää. Yksi voi olla huono työilmapiiri tilitoimistossa. Kirjanpitäjää ei ehkä kannusteta käyttämään luovuuttaan asiakaspalvelussa. Kollegat eivät ehkä auta hankalissa tilanteissa. Töitä voi olla liikaa, jolloin on jo saavutus sinänsä, että kirjanpitäjä ehtii tekemään asiakkaalle lakisääteisen minimin. Siitä on tietysti turha syyttää yksittäistä kirjanpitäjäparkaa.


Kirjanpitäjä ei puhu kieltäsi

Kirjanpitäjä voi hallita alansa ja tehdä parhaansa sinun palvelemisessasi. Silti sinulle voi jäädä keskusteluista hänen kanssaan sellainen olo, että tarvitsisit tulkin. Joudut käyttämään pitkiä aikoja siihen, että edes auttavasti ymmärrät, mitä hän tarkoittaa lähettämässään sähköpostiviestissä.


Kun huonon tilitoimistosuhteen syy on kirjanpitäjässä, ratkaisu on periaatteessa yksinkertainen: Vaihdetaan kirjanpitäjää. Hyvällä onnella tutun tilitoimistosi henkilökunnasta löytyy joku toinen, jonka kanssa homma toimii hyvin. Huonossa tapauksessa joudut vaihtamaan tilitoimistoa.


Kun syy on sinussa

Kyllä, syy kirjanpitäjän mykkyyteen voi olla myös sinussa. Yrittäjän ja kirjanpitäjän toimiva suhde on kahden kauppa, jossa kummallakin on velvollisuutensa.


Sinä et hoida omaa osuuttasi

Kirjanpitäjä tarvitsee työstä suoriutuakseen tositteet ja muut dokumentit, joista ilmenevät tehdyt liiketoimet. Niiden lisäksi kirjanpitäjä saattaa tarvita sinulta lisätietoja ja perusteluita tekemiisi hankintoihin tai muihin ratkaisuihisi. Jos et toimita kirjanpitäjälle tositteita etkä vastaa hänen kysymyksiinsä, hän ei pysty hoitamaan tehtäväänsä.


Sinä et maksa riittävästi

Olet ehkä onnistunut neuvottelemaan tilitoimistosi palveluhinnan minimiin. Silti saatat valittaa saamistasi laskuista ja manailla elämän kalleutta. On selvää, että kirjanpitäjä ei siinä tapauksessa tee sinulle mitään ylimääräistä. Hän hoitaa sen ja vain sen, josta on varta vasten sovittu. Muu ei niin sanotusti kuulu toimenkuvaan. Se on inhimillistä ja todennäköisesti sinäkin tekisit samoin.


Huonoina aikoina on tietenkin ymmärrettävää, että kulut halutaan pitää minimissä. Turhasta ei kannata maksaa hyvinäkään aikoina. Talouselämän rautainen laki kuitenkin on, että halvalla ei saa priimaa. Kannattaako säästää talouden ja verotuksen asiantuntevasta opastuksesta, kysyn vaan.


Sinä et kysy

Voi olla, että maksat tilitoimistolle riittävästi. Voi olla, että olet toimittanut kirjanpitäjälläsi kaiken tiedon ja materiaalin, jonka hän tarvitsee. Kirjanpitäjäsi on pätevä ja palvelualtis, mutta silti et saa häneltä kaikkea sitä, mitä tarvitset. Kuinka rautainen ammattilainen kirjanpitäjäsi onkaan, hän ei ole ajatustenlukija. Sinun mieltäsi voi askarruttaa kysymys, joka ei juolahda kirjanpitäjäsi mieleen. Ratkaisu on silloin helppo: tartu puhelimeen tai kirjoita meili, ja kysy.


Jos siis koet, että syy tilitoimistosuhteesi toimimattomuuteen olet sinä itse, niin muista tämä: Hoida oma tonttisi, maksa riittävästi ja vaadi.


Sami Siipola yrittäjä, KLT-kirjanpitäjä 045 6766 166 sami.siipola@talousverkko.fi