Open Site Navigation

Kaikki Suomi.fi -valtuuksista – valtuuta tilitoimistosi viimeistään nyt



Olethan jo antanut tilitoimistollesi Suomi.fi -valtuudet?

Katso-palvelun käyttö ei ole kevään 2021 jälkeen enää mahdollista, eli nyt on viimeistään aika toimia, jotta yrityksesi valtuusasiat ovat kunnossa myös Katso-palvelun poistuttua käytöstä.


Katso-palvelun on korvannut Suomi.fi -valtuudet. Olemme koostaneet tiivistetyn tietopaketin, jonka luettuasi tiedät Suomi.fi -valtuuksista kaiken tarpeellisen, kuten miksi tilitoimistosi pyytää Suomi.fi -valtuuksia, miten valtuuttaminen Suomi.fi:ssä tapahtuu ja mitä kaikkea valtuuttamisesta pitää ylipäänsä tietää.


Mikä on Suomi.fi-valtuus ja mitä tarkoitetaan yrityksen tai yhteisön puolesta asioinnilla?

Monet viranomaiset (esimerkiksi verottaja ja KELA) ja muut organisaatiot hyödyntävät omissa palveluissaan Suomi.fi-valtuuksia. Kun kirjaudut palveluun (esimerkiksi OmaVero), oikeutesi asioida yrityksen tai yhteisön puolesta tarkistetaan Suomi.fi-valtuuksien avulla kaupparekisteristä, yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä tai yhdistysrekisteristä ja valtuusrekisteristä. Suomi.fi-valtuuttaminen korvaa aiemmin käytössä olleen Katso-valtuuttamisen.

Tilitoimiston valtuuttaminen – usein kysytyt kysymykset


1. Miksi tilitoimisto pyytää asiakkailtaan Suomi.fi -valtuudet?

Suomi.fi-valtuuttaminen korvaa jo mahdollisesti aiemmin pyydetyt Katso-valtuutukset. Valtuutta asioida yrityksen puolesta pyydetään, jotta kirjanpitäjäsi / palkanlaskijasi voivat asioida yrityksesi puolesta sähköisissä palveluissa (esim. tulorekisteri, vero, työnantajan asiointipalvelu).


2. Mitä valtuuksia tilitoimisto pyytää?

Valtuuksia pyydetään mm. Vero-, tulorekisteri-, työeläkevakuutus- ja KELA-asiointiin sekä palkka- ja yritystukihakemuksia varten.


3. Miksi tilitoimisto pyytää niin paljon valtuuksia?

Valtuuksia pyydetään kattavana pakettina, jotta palvelutarpeen laajentuessa vältytään uusilta valtuuspyynnöiltä. Valtuuspyynnöt on mahdollista hyväksyä kaikki kokonaisuudessaan tai pyydetyistä valtuuksista on mahdollista valita vain omaan tilanteeseen sopivat valtuudet.


4. Miten tilitoimisto käsittelee Suomi.fi valtuuksia?

Asiakasyritys valtuuttaa tilitoimiston asiointivaltuudella. Valtuudet annetaan siis tilitoimistolle, joka sitten valtuuttaa kirjanpitäjän (tai palkanlaskijan) asioimaan puolestaan. Tilitoimisto antaa valtuutuksen eteenpäin tarkenteella (y-tunnus), eli tietyn asiakasyrityksen valtuutus kohdennetaan vain tietyille kirjanpitäjille.


5. Entä, jos valtuudet haluaa tilitoimistoltaan pois?

Yrityksen myöntämät (myös yksityishenkilön myöntämät) valtuudet pääsee tarkastamaan “annetut valtuudet” valikon kautta. Valtuudet on mahdollista mitätöidä sekä valtuutetun, että valtuuttajan toimesta.


6. Miksi valtuuttaminen ei onnistu, vaikka olen valtuutusoikeudellinen henkilö?

Jos valtuuttaminen ei onnistu, kannattaa jatkaa tämän tietopaketin lukemista!

Miten valtuuttaminen tapahtuu?


Kun haluat valtuuttaa yrityksen puolesta:

  1. Tunnistaudu Suomi.fi/valtuudet-sivustolle omana itsenäsi eli henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla (Tässä ohjeet eri tunnistautumisvälineillä tunnistautumiseen)

  2. Valitse “Yrityksen puolesta asiointi” ja yritys tai yhteisö, jonka puolesta haluat valtuuttaa

  3. Mikäli et pääse asioimaan haluamasi yrityksen tai yhteisön puolesta, jatka lukemista kohdasta: “Kuka voi asioida yrityksen tai yhteisön puolesta ilman erillistä valtuutusta”

  4. Mikäli pääset asioimaan yrityksen puolesta mutta valtuuttaminen ei onnistu, jatka lukemista kohdasta “Kuka voi valtuuttaa yrityksen tai yhteisön puolesta asiointiin”

Kuka voi asioida yrityksen tai yhteisön puolesta ilman erillistä valtuutusta?