Open Site Navigation

Auto yrityksen käytössä Viro vs Suomi



Olkoon tarinamme päähenkilö 10 vuotta yrittäjänä ja autotallista aloittanut IT-yrittäjä, nimeltä Jaakko. Jaakko haluaa yrittäjänä nostaa käteen palkkana 2.000 EUR. Kun 10 vuotta yrittäjänä tuli täyteen, niin Jaakko päätti hankkia itselleen käheän menopelin. Työsuhdeautoksi valikoitui Q7 4,2 litran koneella. Verrataan miten Suomi ja Viro poikkeavat tällä skenaariolla toisistaan.


Aloitetaan lopputuloksesta ja perustellaan sitä kohta kohdalta. Jos Jaakko hankkii Suomessa menopelikseen yrityksensä kautta Audin Q7 4.2 litran koneella, niin Virossa samalla rahalla voi hankkia kaksi vastaavaa autoa ja mahdollisesti henkilökohtaisen kuskin.


Verot ja kulut

Alla olevat laskelmat on tehty 3 vuodelle (tekstin lopussa liite, josta voit katsoa miten laskelmat on muodostettu).


Audi Q7 4.2 litran koneella maksaa Virossa ilman ALV ja autoveroa 58.729 EUR. Vastaavasti Suomessa 73.729 EUR. Hinnassa on huomioitu Virossa saatava 25 % alennus, kun alennus Suomessa on n. 4 %. Viro kuuluu samaan markkina-alueeseen Saksan kanssa.


Tuohon päälle kun lisätään Suomessa ALV- ja autovero, niin Q7 maksaa Suomessa 152.495 EUR. Vastaavat verot päälle ja auton hinta Virossa on 64.602 EUR.


Auto tarvitsee myös vakuutuksen. Suomen hinta 6.300 EUR/vuosi ja Virossa 2.058 EUR/vuosi. Kulutus- / polttoainekustannus ja huollot ovat lähellä toinen toisiaan, molemmissa noin 3.000 EUR.


Kun auto myydään 3 vuoden päästä, on myyntihinta Virossa 33.000 EUR ja Suomessa 60.000 EUR. Arvo putoaa Suomessa 30.000 EUR / vuosi ja Virossa 10.000 EUR/ vuosi.

Nyt kun auto on Jaakolla tankattuna ja vakuutettuna, niin Suomessa hän saa arviolta 1.000 EUR ajoneuvoveron maksettavaksi.


Suomessa tuon auton autoetu on sellaiset 28.000 EUR/vuodessa, josta yrityksesi maksaa valtiolle sotu yms. muina maksuina noin 6.000 EUR vuodessa. Virossa edun arvo on reilu 2.000 EUR, jonka maksaa yritys, eikä muita maksuja juuri synny.



Rahapalkka autoedun kanssa

Kun Jaakolle syntyy yli 28.000 euron luontoisetu, niin rahapalkka putoaa, eikä Jaakon toive 2.000 EUR käteen jäävästä rahasta enää toteudukaan. Käteen jää noin 1.000 EUR ja Jaakko päättää kompensoida sen nostamalla rahapalkkaansa. Rahapalkka pitää nostaa yli 5.000 euroon, jotta käteen jäävä palkka on taas tavoitteessa n. 2.000 EUR. Ennen autoetua rahapalkaksi riitti noin 3.000 EUR. Jaakon vero-% oli alussa 27 % ja autoedun ja rahapalkan noston jälkeen yli 40 %.


Lopputulos

Virossa vero-% on yritykselle, osingoille ja henkilölle koko ajan 20 %. Kyseessä on tasavero, joka ei rokota progression kautta niitä, jotka oman työnsä ansiosta tienaavat hieman enemmän. Suomessa Jaakon kustannus yritykselle nousee 3.800 eurosta lähes 13.000 euroon. Sen verran tulosta pitää syntyä, että käteen jää tavoiteltu 2.000 EUR ja voi körötellä Q7:lla. Virossa sama toteutuu reilulla 5.000 EUR tuloksella.


Lopulta Jaakon maksettavat verot nousevat 27 %:sta 41 %:iin, jos hän haluaa Audi Q7 menopelikseen. Virossa samalla tuloksella on mahdollista ostaa kaksi vastaavaa autoa ja halutessaan palkata kuskin itselleen.


Jari Kolehmainen +358 50 591 3533 jari.kolehmainen@divestgroup.fi,






Lue myös:


Yrityksen perustaminen Viroon Luontoisedut Virossa ja Suomessa