Open Site Navigation

6 tärkeää talouden termiä



Menestyvän yrityksen johto ymmärtää talouden päälle. Monia tämä puoli yrittämisestä ei juurikaan kiinnosta, vaikka syytä olisi.


Talouden ymmärtämien alkaa talouden termien opettelusta. Tässä blogissa käymme läpi 6 tärkeää perustermiä, jotka pitäisi jokaisella yrittäjällä olla hallussa.


Tuloslaskelma

Tuloslaskelma kertoo, minkälaisista eristä yrityksen tulos on syntynyt valittuna ajanjaksona (esim.tilikautena). Tuloslaskelma kertoo toiminnan kannattavuudesta, kun taas tase kertoo varallisuudesta ja veloista.


Tuloslaskelmaan sisältyvät seuraavat asiat: Liikevaihto, liikevoitto, rahoitustuotot- ja kulut, tuloverot.


Seuraa katteen ja kulurakenteen kehittymistä. Varmista, että kulut eivät karkaa käsistä.


Tase

Tase taas kertoo yrityksen varallisuuden, velat ja oman pääoman tilikauden viimeisenä päivänä (tai muuna valittuna päivänä). Taseen perusperiaate on yksinkertainen: Siinä on kaksi puolta, joista toinen listaa yrityksen varallisuuden ja toinen sen, millä varallisuus on rahoitettu. Puoliskojen loppusummat ovat yhtä suuret. Siitä nimi tase.


Katso taseesta ainakin oma pääoma. Oma pääoma on käytännössä varojen ja velkojen erotus. Jos oma pääoma on miinusmerkkinen, yrityksen velat ovat suuremmat kuin varat. Pidä oma pääoma plussalla!


Oma pääoma

Pienillä yrityksillä on karkeasti kahdenlaista omaa pääomaa: 1. yrittäjän/omistajien sijoitukset yritykseen sekä 2. yrityksen kerryttämä voitto.


Omaa pääomaa pienentävät omistajien nostamat voittovarat (osingot tai yksityisnostot yritysmuodosta riippuen) ja yrityksen tekemät tappiot.


Vieras pääoma

Vieras pääoma voi olla esim. pankkilainaa, ostovelkaa (= ostolaskujen maksuaikaa), verovelkaa, palkkavelkaa sekä siirtovelkaa, joka on seuraavalle tilikaudelle kuuluvia laskennallisia eriä.


Hyödynnä lainaa bisneksessäsi. Ota lainaa ja ota sitä enemmän mitä tarvitset. Vahva kassa auttaa sinua selviämään vaikeista hetkistä.


Tilinpäätös

Tuloslaskelma ja tase ovat tilinpäätöksen perusta. Tilinpäätöksessä selvitetään yrityksen tuloksen ja varallisuusaseman muodostuminen. Tilinpäätös toimii verotuksen perustana, joten siksi siihen on syytä panostaa kunnolla.


Liikkeen- tai ammatinharjoittajan ei yleensä tarvitse laatia tilinpäätöstä, mutta usein se silti kannattaa tehdä


Tilikausi

Kirjanpitoa pidetään tilikausittain. Yleensä tilikausi on 12 kuukautta, mutta se voi olla myös muun pituinen, kuitenkin maksimissaan 18 kuukautta. Yleensä tilikausi on kalenterivuosi, mutta sen ei ole välttämättä pakko olla. Yhdenkertaisen kirjanpidon tilikausi on aina kalenterivuosi ja 12 kk.

Kaipaatko apua taloushallintoon liittyvissä asioissa?

Ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijaamme.